Disini bermula sebuah cerita...

Disini bermula sebuah cerita...

Selasa, 8 September 2015

ALONG PERIKSA UPSR

Assalamualaikum semua,


Hari ini tidak dapat nak sambung cerita semalam.. Sebab Cikgu sibuk ke hulu ke hilir. Kenapa??? Oh, anak cikgu yang sulung ambik periksa UPSR hari ni... Masa yang sama cikgu sibuk juga urus anak murid yang nak ambik SPM dan PT3 tahun ni... Pelajar SPM sedang percubaan dalam masa yang sama cikgu uruskan seminar untuk mereka supaya lebih berkeyakinan semasa menempuhi peperiksaan SPM yang sebenar (tinggal 55 hari je lagi). Penatnya hari ini,

Pagi tadi semasa perhimpunan pagi, sempat cikgu menyapa pelajar lelaki yang cikgu cerita semalam.. nampak lebih ceria hari ini. Cikgu tak dapat cakap lama dengan dia sebab cikgu perlu bersama anak cikgu (along) sebelum masuk dewan periksa.. ye la nak beri semangat hari pertama kann.. 

Kepada ibu bapa yang ada anak yang sedang mengambil peperiksaan UPSR, cikgu doakan anak anak kita akan dapat menjawab dengan baik dan mendapat keputusan yang cemerlang. Tapi ibu bapa perlu ingat ye... UPSR ini adalah pengalaman pertama anak2 kita, jangan beri tekanan kepada mereka dengan harapan yang menggunung tinggi. Yang penting berikan semangat. Biarlah mereka buat yang termampu dan terbaik yang mereka boleh. Allah jua tempat kita pohon ketentuan yang baik. Pergantungan pada Allah yang perlu kita sematkan pada anak2 kita disamping usaha mereka. 


Pengalaman cikgu hari ni bersama dengan ibu bapa yang lain semasa menghantar anak masing masing ke dewan periksa memang 'BEST'. Opp! ada cerita yang nak dikongsikan, ye ada seorang murid yang nak ambik periksa UPSR ni ( calon cemerlang) tidak di hantar oleh ibu dan ayahnya... Sedih tak agaknya.. saat nak periksa, ibu bapa kawan2 datang beri semangat, tetapi dia tidak. kalau kita tak kenal tentu sedihkan dengar cerita, tapi ceritanya tidak begitu. Dia nampak cekal, malah ramai yang hantar dia... Kawan ibu dan ayahnya datang menghantar serta guru-guru banyak membantu memberi perhatian. Ibu bapa yang ada juga turut sama. Oh ya, ayah dan ibunya bukan sengaja tidak menghantar tetapi mereka telah berangkat ke tanah suci untuk menunaikan Haji. Ayah dan Ibu murid ini juga disegani kerana kewaraqkan mereka. Malah pelajar ini turut memiliki kepimpinan (ketua pelajar) dan sahsiah yang baik (Qari dan Muadzin di sekolah).

Ini antara cerita golongan yang meletakkan pergantungan mereka pada Allah... Jauh meninggalkan anak beribu batu dalam keadaan nak mengambil peperiksaan. Ditinggalkan pula bersama rakan bukan kaum keluarga kerana faktor jarak sekolah yg dekat dengan rumah. Sedangkan ada yang tiada halangan apa2 masih menangguh pemergian ke tanah suci, ada pula mencari alasan anak kecil, anak nak periksa sebagai sebab tertanguhnya niat ke tanah suci.. Allahu Rabbi..

Marilah kita sama2 merenung berapalah tingginya kepergantungan kepada Allah... 

Wallahua'lam.


Tiada ulasan: