Disini bermula sebuah cerita...

Disini bermula sebuah cerita...

Rabu, 9 September 2015

IKHLASKAN DIRIMU...

Adoi... adoi.. adoi..

Pining ini kipala cikgu... Pagi tadi sakit perut.. sampai tandas, air pulak tak ada. Menggelabah balik rumah nasib baik jarak dalam 8km. Legaaa...

Masuk Bilik kaunseling belum sempat duduk dapat pulak watsap dari group kawan2 kaunseling... Alamak!!! kena buat balik tracer study SPM 2013 & 2014.. Hu  Hu  Hu.

Belum sempat buka Lap top.. Tup..Tup.. Dah datang minah nii. Bukan datang saja-saja nak jengok cikgu tau... ada la tuu. tum tam.. tum.. tam. sesi kaunseling dijalankan.. hampir sejam.. eh ada pulak dok terjengok2 bilik... eh minah yang tengah sesi kaunseling ni berat betul kesnya...  yang terjengok2 tuu pun ada hajat juga... maka cikgu pun buat temujanji dengan dia.. Sebab minah yang kes berat ni perlukan sesi yang seterusnya secepat yang boleh... So, hari ni punya cerita ... pening kepala sebab kes yang berat2 sahaja... dengan 3 sesi terus menerus... dan permulaan pagi yang tidak kondusif... Hal Tandas laa apa lagi.. Jangan dilupa along hari ni hari kedua UPSR...

Dah siap sesi.. baru lah dapat jenguk tracer study SPM 2013 dan 2014 untuk di pindahkan ke tapak baru... Pukul 9 malam baru dapat send email sebab baru siap... dengar khabar ada yang kena serangan jantung minor sebabkan data tracer study ni.. adoi..Adoi...Adoi.. Harga khidmat seorang guru..aka..cikgu. dah laa kengkawan pergi jengok dia lepas maghrib tadi di kecemasan.

Sorry, bahasa cikgu hari ini tidak tersusun... caca marba - kata orang. Selepas siap semua kerja, tugasan sekolah dan rumahtangga... tetiba terdetik difikiran. Ikhlaskah aku semasa berusaha melaksanakan semua tanggungjawab. 
Cikgu mengingatkan diri sendiri 'selagi bernyawa... selagi itu ada tanggungjawab yang perlu kita galas. Itulah amanah kita sebagai khalifah di muka bumi'. Ikhlaskan diri.. Akan datang Rahmat Allah kepada Kita.

Hasan al Bashri berkata;

“Dunia ini hanya terdiri atas tiga hari: Kemarin, ia telah pergi bersama dengan semua yang menyertainya. Besok, engkau mungkin tak akan pernah menemuinya. Hari ini, itulah yang kau punya, jadi beramallah di sana.”


Dalam maknanya, kalau ikut pandangan cikgu, kata-kata Hasan Al-Bashri nak ingatkan kita supaya berusaha menunaikan tanggungjawab dengan ikhlas sebab itu akan jadi ibadah dan amalan kita. Rugi bagi sesiapa yang tidak merasakan tanggungjawabnya sebagai satu amalan @ ibadah kerana harinya akan berlalu bergitu sahaja dengan sia-sia. Maka tiadalah bertambah amalan yang boleh dibuat bekal menuju akhirat.


An Nisaa’ [4:77], bermaksud;

“Kesenangan di dunia ini hanya sebentar dan akhirat itu lebih baik untuk orang-orang yang bertakwa, dan kamu tidak akan dianiaya sedikitpun.”

Cikgu pun teringat masa awal pagi tadi cikgu rasa marah sebab air tak de, terpaksa balik rumah. Kemudian, penat dengan kes2 pelajar yang mengganggu fikiran seketika.. Ada terkeluar keluhan2 berat dari mulut cikgu. Ada pulak kerja yang nak kena buat dua kali "tracer study" sampai keluar juga keluhan melampau... Tak Ikhlas ke Cikgu???

Ya Allah, sia-sialah kepenatan cikgu, kalau tak ikhlas sepanjang hari tadi... AMPUNKAN HAMBAMU INI YA ALLAH..




Ikhlaslah wahai diriku... AAmiin.




Tiada ulasan: