Disini bermula sebuah cerita...

Disini bermula sebuah cerita...

Khamis, 10 September 2015

CERITA LAMA...

Assalamualaikum,

Hari ni cikgu tak sempat nak kongsi cerita.. Penat tu biasa, Ikhlaskan diri mu...

Cikgu ingat tentang teori adler yang cikgu nak cerita hari tu kan tapi belum sempat la, minta maaf banyak-banyak.

Ok.. hari ini cikgu nak kongsikan satu cerpen nukilan  cikgu yang pernah cikgu hantar untuk pertandingan sempena hari guru Jabatan Pendidikan Negeri Pahang.. Alahai lama dah tau tahun 2008.  Inilah cerpennya ;


TERIMA KASIH CIKGU


Tuk… Tak… Tuk… Tak…
“She is coming… she is coming…,” jerit Tai Fook perlahan dalam pelat Cinanya yang seakan-akan menyebut kambing. Aku dan rakan-rakan sekelas secepat kilat duduk di tempat masing-masing, ada yang kelam-kabut menyusun buku-buku yang berserakan di atas meja. Tidak kurang juga yang mengajuk Tai Fook dengan pelat Cinanya. Beginilah gelagat pelajar Lima Sains tatkala kedengaran bunyi tapak kasut tumit tinggi Cikgu Fatimah, guru mata pelajaran Biologi.

Cikgu Fatimah memang digeruni pelajar-pelajar Lima Sains kerana ketegasannya dan suaranya yang lantang. “Jangan tunjuk pandai, kalau tak nak belajar tak payah datang sekolah,” jerit Cikgu Fatimah sambil melempar buku salah seorang pelajar kelas kami. Silap hari bulan bukan jeritannya sahaja boleh didengari sejauh satu blok, malah buku yang dilempar boleh jatuh dari tingkat dua ke longkang tingkat bawah. Pelajar yang tidak menyiapkan kerja rumah pula, ada dendanya. Henjut 100 kali merupakan denda yang sangat popular bagi kami terutama pelajar lelaki termasuk aku.

Sewaktu emak kejutkan bangun subuh pagi tadi, aku katakan aku sakit perut dan pening kepala. Tapi dengan ayah, renungan matanya sahaja cukup membuat lidahku kelu seribu bahasa. Aku tekad tidak mahu ke sekolah hari ini kerana nak siapkan nota Biologi Cikgu Fatimah. Peristiwa pagi semalam masih basah dalam ruang ingatan ini, “Fairus, sikap kamu betul-betul buat saya geram. Kerja rumah jarang sekali nak hantar, nota kalau buat tak apa, ini dah sampai bab struktur tulang kamu baru siap nota bab peredaran darah. Kalau tak mahu belajar, tak payah susahkan mak ayah belanja sekolah, pergi cari kerja lagi bagus,” bebelan cikgu Fatimah dan tanpa disedari buku nota ku melayang ke luar bilik darjah. Sekarang nota Biologi sudah ku siapkan. Ku renung hasil kerja ku dari pagi hingga petang… Yes!!! Aku yakin dapat pujian kali ini. 

Apa yang ku harapkan hanya tinggal impian. “ Fairus! Kalau dah tak tahu tu, bertanya. Jangan nak buat suka hati kamu. Lagak awak ni tak kena tempat.” Sekali lagi buku notaku melayang tapi kali ini tidak sekuat mana mungkin hanya kesalahan nota tidak lengkap. Terkebil-kebil biji mataku dibebel Cikgu Fatimah. Pujian yang ku nantikan herdikan yang ku terima Tiba-tiba pintu bilik darjah kami di ketuk. Semua pelajar memandang ke arah Marry, tukang sapu sekolah kami. Di tangannya ku lihat buku notaku yang berdebu. Rupa-rupanya buku itu telah melayang dan jatuh di atas sampah sarap yang sedang disapu Marry tukang sapu sekolah kami. Aku terus mengambil buku itu dengan diiringi renungan Cikgu Fatimah. Maluuuu… malu semalu malunya…..Itulah perasaan  bujangku yang tercabar. Rakan-rakan ku yang lain hanya mampu memandang dengan simpati. Di benakku tertanya, kenapa Cikgu Fatimah benci sangat dengan aku?..

Semasa sedang menunggu bas pulang dari sekolah, kawanku Arsyad mengingatkan tentang latihan bola sepak pada jam empat petang itu. Aku merupakan pemain penyerang pasukan bola sepak sekolah. Tahun lalu, aku telah merangkul gelaran penjaring terbanyak semasa mewakili pasukan sekolah di peringkat daerah. Aku juga telah terpilih menjadi salah seorang pemain pasukan negeri. Bola sepak adalah nadi hidupku dulu, kini dan selamanya. Boleh dikatakan hampir setiap petang aku akan ke padang sekolah untuk bermain dan berlatih bersama rakan sepasukan. Tahun lalu aku memang menumpukan sepenuh perhatian terhadap bola sepak maklumlah ‘honeymoon year..’ Bak kata orang putih.

Tahun ini aku akan menduduki peperiksaan besar SPM. Kata Cikgu Faezah, aku patut memberi tumpuan lebih kepada pelajaran. Kata Cikgu Aisyah, guru kaunseling sekolah ku semasa perhimpunan mingguan sekolah, tumpuan pada pelajaran perlu diberikan sepanjang masa terutama dalam kelas dan ia dilakukan secara berterusan. Kelas tambahan petang sebenarnya telah diberikan sejak tahun lalu bagi kelas sains. Tapi aku Cuma mampu menghadiri sepertiga kelas tambahan yang dijalankan kerana latihan bola sepak lebih mengujakan bagiku.


Bila terkenangkan kelas tambahan tahun lalu, baru ku ingat… Hari ini ada kelas tambahan Cikgu Fatimah jam tiga setengah petang. Tapi latihan bola sepak petang ini adalah untuk pemilihan wakil sekolah dan Cikgu Nasaruddin mahu merombak semula pasukan tahun lalu. Sepanjang perjalanan pulang aku memikirkan keputusan yang harus aku buat.. Biologi atau bola sepak…

JENG... JENG.. JENG.. APAKAH YANG AKAN TERJADI SELEPAS INI?? ADAKAH FAIRUS AKAN MEMILIH BIOLOGI ATAU BOLA SEPAK ????
NANTIKAN SAMBUNGANNYA ....


1 ulasan:

nuraizakamal.blogspot.com berkata...

SMKSS 1989 - 1993 dalam kenangan. CERPEN ini didedikasi Buat Pn Siti Fatimah Pilus dan Datin Faezah (Mentor).